OK

OK Zrušit

Děkujeme

Zavřít

Mohou být příčinou vypadávání vlasů lupy?

Lupy ve vlasech jsou častým problémem vlasové pokožky

Lupy jsou častým problémem vlasové pokožky, který postihuje každého druhého člověka (1). Muži pak bývají zasaženi více než ženy. Mezi symptomy řadíme olupování vlasové pokožky a někdy mírné svědění. Lupy ve vlasech se mohou objevovat v důsledku hormonálních změn, genetiky a mohou provázet také různá onemocnění. Vyvolat je mohou rovněž některé vlasové přípravky, nebo si prostě jen dostatečně často nemyjete vlasy.

Vlasová pokožka obsahuje velké množství vlasových folikulů s četnými vyústěními vlasových kanálků. Ty na pokožce hlavy vytvářejí unikátní mikroprostředí, ale také zvětšují jejich povrch. Suchá pokožka hlavy se poměrně rychle olupuje (či šupinatí), a to i u jedinců s normální vlasovou pokožkou.

U lidí se závažným stavem lupů dochází k rychlejší proliferaci buněk vlasové pokožky, normální sloupcová struktura stratum corneum je narušena a dochází k olupování velkého množství abnormálně keratinizovaných buněk epidermis. Tyto kožní buňky mohou rovněž vytvářet shluky. A právě velikost těchto shluků určuje, jak velké lupy budou.

Vlasová pokožka je osídlena velkým množstvím mikroorganismů

Vlasová pokožka je osídlena velkým množstvím mikroorganismů. Tzv. mikrobiom vlasové pokožky sestává především z bakterií Propionibacterium a Staphylococcus a také z kvasinek Malassezia. Podle nedávné studie (2) může nerovnováha těchto bakterií, kdy Staphylococcus převládá nad Propionibacterium a zároveň dochází k přemnožení Malassezia, vést ke vzniku lupů.

Starší studie poukazují na to, že za lupy stojí přemnožení kvasinek Malassezia (především Malassezia globosa a restricta), které metabolizují triglyceridy obsažené v kožním mazu vlasové pokožky a produkují kyselinu olejovou, která proniká do svrchní vrstvy stratum corneum. Tento proces vyvolává zánět a nerovnoměrné odštěpování kožních bunek (3).

Výzkum také ukázal, že nadbytek jednoho mikroorganismu může způsobit oxidativní poškození (4) čili zánět. Ten může ovlivnit sílu ukotvení vlasu ve vlasovém folikulu. To bylo v rámci jedné studie prokázáno nárůstem katagenní (neboli přechodové) i telogenní (neboli klidové) fáze. Jiná studie odhalila v anagenní fázi růst dysplatických vlasů, tzn. vlasů bez pochvy vlasového kořínku (6). Podle další nedávné studie mohou být chronické lupy do určité míry spojovány s vypadáváním vlasů (7).

Jak se zbavit lupů

Stav vlasové pokožky je pro zdravé vlasy zcela zásadní. Jak se zbavit lupů? Je třeba minimalizovat oxidativní stres vzniklý v důsledku přemnožení některých mikroorganismů (především kvasinky Malassezia) a zmírnit produkci kožního mazu. Lidé s lupy by tak do své denní rutiny péče o vlasy měli zařadit šampon proti lupům s obsahem aktivních látek, které zpomalí množení kvasinek a sníží tvorbu séba.

Zdroje infromací o lupech:

1. Sommer, B., Overy, D. P. & Kerr, R. G. Identification and characterization of lipases from Malassezia restricta, a causative agent of dandruff. FEMS Yeast Res 15 (2015).
2. Xu, Zhijue; Wang, Zongxiu; Yuan, Chao; Liu, Xiaoping; Yang, Fang; Wang, Ting; Wang, Junling; Manabe, Kenji; Qin, Ou; Wang, Xuemin; Zhang, Yan; Zhang, Menghui (2016). "Dandruff is associated with the conjoined interactions between host and microorganisms". Scientific Reports. 6: 24877.
3. Dawson TL (2006). "Malassezia and seborrheic dermatitis: etiology and treatment". Journal of Cosmetic Science. 57 (2): 181–2. PMID 16758556.
4. Bickers DR, Athar M. Oxidative stress in the pathogenesis of skin disease. J Invest Dermatol. 2006;126:2565–75.
5. Denizli H, Güler Özden M, Sentürk N, Bek Y. Trichogram findings in psoriasis and seborrheic dermatitis patients. Turk Klinikleri J Dermatol. 2017;27:61–8.
6. Stanimirović A, Skerlev M, Stipić T, Beck T, Basta-Juzbasić A, Ivanković D, et al. Has psoriasis its own characteristic trichogram? J Dermatol Sci. 1998;17:156–9.
7. Pitney L, Weedon D, Pitney M. Is seborrhoeic dermatitis associated with a diffuse, low-grade folliculitis and progressive cicatricial alopecia? Australas J Dermatol. 2016;57:e105–7.

Chronické lupy ve vlasech mohou v některých případech zhoršit některé typy vypadávání vlasů.

HUB_CONTENT_DHSC_CONTENT_08_Can_dandruff_cause_hair_loss.jpg