OK

OK Zrušit

Děkujeme

Zavřít

Jaké jsou hlavní dopady menopauzy na vaše tělo?

S menopauzou je spojeno přes 30 symptomů (1) a i když se se všemi nesetká každá žena, je pravděpodobné, že se u vás vyskytnou alespoň některé. Představíme vám hlavní symptomy, které vás mohou v průběhu menopauzy potkat – od nočního pocení až po bolesti prsou.

Menopauza je životní etapa zapříčiněná hormonálními změnami, produkce estrogenu v těle se postupně snižuje, než se zastaví zcela. V období perimenopauzy, tedy během let před samotnou menopauzou, se můžete potýkat s nevolností. Následuje menopauza - období bez menstruace po dobu 12 měsíců za sebou – kdy můžete pozorovat špinění, noční pocení, bolest prsou a křeče. Těchto dopadů je mnoho a mohou se u každé ženy lišit. Níže přiblížíme několik hlavních symptomů spojených s menopauzou.

Návaly horka a noční pocení: ženy a menopauza

Hormon estrogen ovlivňuje hypothalamus, který reguluje nastavení tělesné teploty. S poklesem estrogenu je tak fungování tohoto tělesného termostatu narušeno a může docházet k přehřívání organismu, i když to není třeba. Noste proto volné oblečení, vsaďte na lehké a prodyšné lůžkoviny, vyhněte se kořeněnému jídlu a alkoholu a do svého jídelníčku zařaďte sóju a tofu – bylo totiž prokázáno, že tyto potraviny pomáhají při návalech horka.

Špinění po menopauze

Váš měsíční cyklus je regulován estrogenem a progesteronem. Jakmile začnou hladiny těchto hormonů kolísat, menstruační cyklus začne být nepravidelný a objeví se špinění (lehké krvácení). Jde o běžnou součást menopauzy, buďte na to tedy připravené, i když si třeba myslíte, že jste s menstruací již nadobro skončily.

Bolest prsou v období menopauzy

Vaše prsa mohou být v období perimenopauzy citlivá a bolestivá. Na vině je nárůst progestronu a pokles estrogenu. Měly byste správně zvolit velikost podprsenky a přestat kouřit v případě, že jste to doposud ještě neudělaly. Kouření totiž může zpomalit reakci těla na hormonální změny. Bolest prsou obvykle ustoupí, jakmile skončí menstruace, a symptomy spojené s menopauzou začnou odeznívat.

Křeče v menopauze

Pokud jste zvyklá na menstruační křeče, můžete mít pocit, že se během perimenopauzy ještě zhoršují. Úlevu vám přinese teplo a prášky proti bolesti. Omezte rovněž alkohol a příjem soli, které mohou křeče umocňovat. Pomoci mohou také potravinové doplňky jako vitamin B a magnesium, konzumace tučných ryb a každodenní lehké cvičení.

Přibírání na váze v důsledku menopauzy

Dalším projevem menopauzy je příbytek na váze. Průměrně jde o 4 až 7 kilo (2). K přibírání obvykle dochází již během perimenopauzy, kdy se zrychluje ztráta svalové hmoty, metabolismus se naopak zpomaluje a vy máte větší chuť na sladké. Estrogeny jsou nahrazeny mužskými hormony (androgeny) a tuk se přeskupuje do horní části těla. Můžete mít tedy pocit, že máte dole o číslo menší oblečení, ale v oblasti pasu a břicha máte větší množství tuku než obvykle.
Menopauza je zásadní životní změnou, která může být doprovázena mnoha symptomy. Některé lze zmírnit dietou, cvičením a potravinovými doplňky, jiné je třeba řešit pod lékařským dohledem. Vše vyžaduje trpělivost, nebuďte na sebe proto během let spojených s menopauzou přísné.

Nevolnost v období perimenopauzy

Hormonální výkyvy mohou nepříznivě působit i na trávení. Častým projevem menopauzy, na který si ženy stěžují, je nevolnost. Doporučuje se proto jíst pomalu, pít více vody a omezit mastná jídla. Některé ženy nedají dopustit na zázvorový čaj, který prý nevolnost zmírňuje.

1. https://megsmenopause.com/symptoms/
2. Vichy, Ménopause, mode d’emploi, p14

Náš ikonický přípravek

Novinka

Peri-Menopause <br />Vyplňující liftingový denní krém pro období perimenopauzy

Peri-Menopause
Vyplňující liftingový denní krém pro období perimenopauzy

( 6 recenzí )

Novinka

Peri-Menopause <br />Vyplňující revitalizační noční krém pro období perimenopauzy

Peri-Menopause
Vyplňující revitalizační noční krém pro období perimenopauzy

go to top